Böde István jógaoktató
Az önbecsülés
Ez a fogalom olyan lelki magatartást jelent egyes embereknél, amikor valaki
tudatában van saját értékeinek.
Nos, ettől számítva, vegyes a kép: sokan vannak, akik kellő önismeret
hiányában, számos kudarc, frusztráció részesei - nehéz sorsukat teherként
viselik életük során. Mert csak kellő önmegismeréssel lehet vállalni
teljesíthető célokat, feladatokat. A sikerek fokozzák az emberek önbizalmát,
hiszen már bízni tudnak saját képességeikben. Nagyon fontos tapasztalatom
az, hogy meg kell tanulni vágyaimmal és képességeimmel összhangban élni,
és ezen az úton, minden lépés megerősít az önbecsülésemben.
Életfeladatunk megvalósulásában lényeges feladatként említem, hogy az ön-
azonosságunk / identitásunk/ azaz önmagunkról alkotott képünkben,
viselkedésünkben meg kell hogy nyilvánuljon egyfajta belső egység.
Na igen, karmánk "gondoskodik" arról, hogy magunk értékeivel,
megvalósítható lehetőségeivel előbb, vagy inkább utóbb tisztában
legyünk,...és persze ha időközben /születésünk előtt vállalt feladatunktól
eltérően / rossz irányba , vagy akár visszafordulásra kényszerültünk: minden
keserves tapasztalásunk, újrakezdésünk, nagyon is a fejlődésünket
szolgálja. Számos spirituális tan, vallás, ezoterikus ill. sorsunkat értelmező
ősi tudomány képviselői, tanítói sokat segíthetnek vándorutunkon. Nincs
végleges megrekedés, örökre elvesztett célirány: hiszen a viharban eltévedő
bárka kormányosa, visszatalál újra az északi irány felé, mert van iránytűje,
és mert van a törekvését jutalmazó isteni erő.
Mi ronthatja hiányként, vagy erősítheti meg önbecsülésünket?
Abraham Maslow pszichólógus motivációs piramis elmélete, az életünk
gyakorlati kérdéseiben nyújt támpontokat.
Az első és alapvető motivációnk, a fiziológiai igényünk. Hiszen ha valaki pl.
fázik, éhes, vagy szomjas - akkor semmi más nem érdekli, mint a meleg
ruha, az étel, a víz.
A második, a biztonság igényünk. Mert kell /kellene/ hogy legyen tető a
fejünk felett, az otthonuk négy fala, és valamely értéket teremtő munkánk,
melynek anyagi ellenszolgáltatásából tartjuk fenn magunkat, családunkat.
A következő elementáris igényünk, a valakihez tartozás, és a szeretet
igénye. Szükségünk van rá, hogy szerethessünk, és szeressenek minket.
Párkapcsolatban fontos elem a kölcsönös törődés, az érzelmi biztonságunk,
és persze a szexuális igényünk kielégülése.
A negyedik a birtoklási igényünk. Jó érzés, hogy valaki, vagy valami az
enyém, hozzám tartozik, életem fontos része, ...de ha uralni, kizárólagosan
birtokolni akarom- el fogom veszíteni,elorozza tőlem a világ.
Talán mégis legfontosabb az önmegvalósítási igényünk, hogy teljes
embernek érezhessük magunkat… azokról a vágyakról van szó, melyeket
képesek vagyunk megvalósítani. Ama bizonyos elrendeltségünk tökéletes,
teljes beteljesítettsége, amelyért naponta meg kell küzdenünk.
Mindenesetre, az életünk olyan kihívás elé állít bennünket a
mindennapjainkban, mint a tudatosság. A dolgainkról teljes áttekintéssel kell
rendelkeznünk, hogy ne menjük sokszor a falnak, önmagunk identitásának
megfelelően, céljaink ismeretében tudjuk választani a helyes utat.
Mindezek ismeretében az önbecsülésünk - belső folyamatként- akkor
szilárdulhat meg bennünk, ha éveink során elegendő sikerélményt tudtunk
gyűjteni, legyen szó munkánkról, bármilyen alkotó életünkről, sport
tevékenységünkről, vagy baráti, párkapcsolati életünkről.
A sikerélmények / amelyekért azért meg kell küzdenünk!/ közül elsősorban
azok hatnak értéktudatunkra, amelyekben hűek maradtunk eredeti
önmagunkhoz, át tudtunk lépni saját "árnyékunkon" - mint a lustaság,
feladataink végrehajtásának halogatása, hitevesztettség, vagy, hogy mások
gondolkodjanak helyettünk stb.
Erős szelet fogunk a vitorláinkba, ha olyan emberekkel tartjuk a kapcsolatot,
akik kedvelnek és értékelnek bennünket-mert velük kölcsönhatásban,
konstruktív hajlamokat ébresztgetnek lelkünkben, ha idáig szunnyadoztak
bennünk.
Azonban,...ha valaki úgy érzi, jelenleg "farkas magányban" él, üzenem a
köznépi mondást: jobb egyedül menni a jó irányba,mint tömeggel a rossz
irányba haladni, - mert ennek megvan törvényszerűen a karmikus jutalma,
mint a megelégedettség," tiszta lelkiismerettel éltem az életem, nem hiába"
érzés.
Mindezekhez az erőt úgy kapjuk belülről az utunkon haladtunkban, hogy ez
valójában "odafentről" származik.
Baráti kéznyújtással: Böde István jógaoktató
..................................................................................................................
Domján Mónika pszichológus, önismereti tréner
Önbecsülés és magabiztosság
Úgy tűnik, önbecsülésből sosem elég. Oly könnyen megingatható,
kikezdhető... Aztán, hogy ilyenkor ki mivel próbálja helyrebillenteni,
kompenzálni a hiányzó egyensúlyt, az már változatos formákat mutat. Az
egyik leggyakoribb módszer a figyelemelterelés: valamilyen szórakozásba
menekülés – tv-zés, internetezés, bulizás. De alkalmas erre valamilyen
„komoly” tevékenység is: munka, sport, elszánt világmegváltó közösségi
aktivitás. Olyan tevékenység, amiért valóban komoly sikereket, pozitív
visszajelzéseket, elismerést és tiszteletet lehet bezsebelni. Sokáig nem tűnik
fel a különbség a magára a tevékenységre, illetve elsősorban a tevékenység
jutalmazására irányuló motiváció között. Hosszabb idő elteltével kezd kilógni
a lóláb: úgy tűnik, nincs az a mennyiségű elismerés, amivel az illető
elégedett lenne. Egyre nagyobb célokra tör egyre türelmetlenebbül, és a
valódi értékteremtés kezd háttérbe szorulni a felszínes elismerés-hajhászás
javára. A hajszolt jutalom lehet pénz, pozíció, kiemelkedő szakmai
teljesítmény egyaránt. A tudós, aki hajlandó kozmetikázni a kísérleti
eredményeket, hogy igazolja hipotézisét, szabadalmaztassa találmányát; a
környezetvédő, aki az emberek felrázásának céljából tragikusabbnak mutatja
be a helyzetet, mint amilyen, és szívfacsaró történetek halmozásával tár fel
nem létező összefüggéseket; az üzletember, aki családja eltartását használva
ürügyül egyre jobban korrumpálja magát – és még sorolhatnám a példákat.
A kezdeti jó szándék eltorzul, és mindent maga alá gyűr: értéket, mértéket
egyaránt.
Egy másik, nyilvánvalóbb módja az önbizalom-hiánynak az, ha valaki nem
tudja elfoglalni méltó helyét a világban, nem meri elvenni, elkérni, elfogadni
jogos jussát. Önleértékelő viselkedésére környezete is leértékeléssel válaszol:
mellőzik, kihasználják, lebecsülik. Mivel ő maga sugallja, hogy nem igazán
értékes a hozzájárulása, mások sem tartják azt annak, és nem jutalmazzák
megfelelően erőfeszítéseit. Ez persze tovább fokozza az illető
jelentéktelenség-érzését, és az ördögi kör ezzel bezárult. Végül szegény pára
már mozdulni sem mer, annyira fél a kudarctól. Lehet, hogy időnként
fellázad sanyarú sorsa ellen, és váratlan kirohanásaival a környezetét
támadja meg. Ekkor sem veszik őt nagyon komolyan, viszont még kevésbé
szívesen tartózkodnak a társaságában. Olyan változat is előfordul, amikor
valaki folyamatosan játssza a mártírt, és korholja hálátlanságukért azokat,
akikért folyamatosan nem kért áldozatokat hoz. Vagy éppen magában
fortyog, önsajnálatba merül, és önmagát is meglepve sorra elrontja a
kínálkozó lehetőségeket. Elkésik, elalszik, elfelejti, elveszíti, beszól...
Párkapcsolatban tipikusan (természetesen a fordítottjára is akad példa, de ez
a ritkább) a nők veszik magukra a hiányos önbecsülésből fakadó áldozat-
szerepet. Számos ilyen kliensem volt, akik egyszerre hibáztatták saját
magukat és a környezetüket, elsősorban házastársukat azért, hogy nem
kapják meg, amit szeretnének. Mindeközben hatalmas áldozatokat hoztak, a
családi terhek aránytalanul nagy részét vették magukra, s várták, hogy
párjuk értékelje erőfeszítéseiket. Ehelyett még nagyobb elvárásokat
támasztottak irányukban, és keveselték a teljesítményüket. E nőkben közös
vonás volt, hogy igényeiket nem tudták világosan megfogalmazni és kérni:
szemrehányó tekintettel várták, hogy párjuk kitalálja, mit szeretnének. Ha
valamit kaptak, általában elégedetlenek voltak, mivel nem pontosan azt
kapták, amit ők elképzeltek. Ha kritikájuknak hangot adtak, azzal csak azt
érték el, hogy még kevésbé szívesen adtak nekik. Hiszen vágyukról csak
rébuszokban beszéltek, esetleg célzások formájában utaltak rá, majd
csalódottan tapasztalták, hogy a másik nem értette meg, mit szeretnének.
A kimenetel többféle volt: évtizedekig fennmaradó boldogtalan házasság,
amelyben a felek mára a lehető legkevesebb időt töltik együtt, akkor is
gyakoriak a veszekedések; 10 év boldognak érzett házasság után 10 év
pokol, amelynek végén a megalázás a bántalmazás olyan fokra hágott, hogy
a nő végre megértette: saját maga és gyermekei védelmében kénytelen
kilépni a helyzetből; a válás után a sértődött, gyűlölködő mártír szerepe, aki
még mindig egyoldalúan vállalja a terheket, de közben szemrehányásaival
elárasztja fiát és volt férjét, akik szörnyen „lusták”, és akiknek sokkal
tiszteletteljesebben kellene viselkedniük vele; végül az áldozat, akit
elhagynak, hiába tett meg mindent a másikért, hallgatta el saját igényeit,
némaságával és áldozatkészségével keltve bűntudatot benne.
Mit tehetünk, ha saját magunkon észrevesszük a fenti viselkedések
valamelyikét? Természetesen az a legjobb, ha hajlandók vagyunk
szembenézni azzal a ténnyel, hogy olyan mintákat hordozunk, amelyek arról
szólnak, hogy nem vagyunk méltók a szeretetre. Ez korai élményekre
vezethető vissza, amikor gyermekként tényleg nem kaptuk meg a puszta
létezésünkért alanyi jogon járó szeretetet. Mivel akkor még teljesen
kiszolgáltatottan szenvedtük el ezeket a traumákat – többnyire a szüleinktől
– ez az érzés és az ellene való védekezés mélyen beépült a
személyiségünkbe. Véleményem szerint a világ, de a mi társadalmunk
mindenesetre még biztosan nem érte el általánosan azt a fejlettségi szintet,
hogy a versengés, és az egyéni előnyökért való harc, ne fordítaná
rendszeresen egymás ellen az embereket, így törvényszerű, hogy szüleink is
elszenvedtek hasonló sérelmeket, amelyeket legalább részben továbbadtak
nekünk. Mi pedig a saját gyerekeinknek adjuk tovább mindezt. E jelenséget
jó alaposan megtámogatja a médiából áradó félelemkeltés, s a szintén sérült
embertársaink részéről megtapasztalt ellenségesség.
A megoldás, mint mindig, belül keresendő: a minták felismerésében és
átírásában, sokat segít a külső szem és a támasz, egy értő terapeuta vagy
terápiás csoport, de a munkát nekünk kell elvégeznünk. Ugyanígy a barátok
és a partner is felbecsülhetetlen támogatást tud nyújtani – legalábbis akkor,
amikor éppen nem saját sérüléseivel van elfoglalva.
Foglalkozzunk egy kicsit az önbecsülés és a magbiztosság viszonyával!
Könnyű összekeverni a két fogalmat, pedig egyáltalán nem törvényszerű az
együttjárásuk. Az önbecsülés egy olyan általános érzés, amely saját
értékességem tudatáról szól. A magabiztosság pedig egy helyzet kezelésében
való jártasság, határozott fellépés, irányítás, önérvényesítő viselkedés. Nem
hiszem, hogy ez utóbbi általánosan megragadható lenne, sokkal inkább
konkrét helyzetekhez köthető. Mégis, ha valaki a szociális helyzetek
kezelésében bizonyos rutinra tesz szert, könnyen mondjuk rá, hogy ő egy
magabiztos ember. Miközben egy introvertált kutató is mozoghat tökéletes
magbiztossággal a saját, kívülálló számára átláthatatlanul bonyolult
laboratóriumában! Becsapós dolog ez: a magabiztosság kapcsán általában az
irányító, de legalábbis a figyelem középpontjában lévő, látványos szerepekre
gondolunk, pedig számtalan egyéb változata van a magabiztos fellépésnek.
Ha valaki képes csendesen végighallgatni egy hőzöngőt, és a végén csak
higgadtan odabiggyeszteni, hogy „Megértem az álláspontját és az indulatait,
de nekem más a véleményem”- az sokkal nagyobb belső erőről tesz
tanúbizonyságot, mint ha vitába szállna vele, és belemenne a másik által
provokált játszmába.
Gyakori az is, hogy ha valaki – kellő önbecsülés híján – minden helyzetet
igyekszik a maga számára biztonságossá alakítani. Például ha az illető
megtanult élvezetesen sztorizgatni, meggyőzően érvelni, akkor egy
társaságban igyekszik mielőbb magához ragadni a szót, majd rögtön felteszi
az jól bejáratott lemezt. Ideig-óráig nagyon szórakoztató tud lenni, főleg ha
az újdonság erejével hat, nemsokára azonban unalmassá, sőt bosszantóvá
válik, hogy egyedül ő uralja a terepet. Emögött a viselkedés mögött az
önbecsülés súlyos hiányossága húzódik meg: nem szabad átengednem a
kezdeményezést másoknak, nehogy kiderüljön, hogy valamiben jobbak
nálam, illetve mindenáron látványos és azonnali elismerést kell kiváltanom a
környezetemből, különben nem érzem magam biztonságban. Az erős
önbecsüléshez hozzátartozik, hogy tudom vállalni: mindig lesznek olyan
helyzetek, ahol bizonytalannak érzem magam, ennek ellenére nem kerülöm
el őket, hanem – ha kell, bizonytalanságomat felvállalva - igyekszem
helytállni azokban. Az önbecsülés azt jelenti, hogy nem adom fel a számomra
fontos értékek képviseletét, és tudom, hogy én magam is értéket képviselek.
Mivel ebben nem kételkedem, képes vagyok mások értékeit elismerni és
teret adni azoknak. Nem kontrollálom túl a helyzeteket, de elnyomni sem
hagyom magam. Ennek a készségnek a gyakorlása, csiszolgatása életreszóló
program – ezért ne halogasd, kezdd el még ma!
Domján Mónika