Böde István jógaoktató
A türelem
A türelem a kellemetlenségek, nehézségek elviselésének a képessége -
ez egyúttal a fegyelmezett várakozás képességét is jelenti.
A mai korszellemben, a felgyorsult élettempó miatt, a türelmetlenség
jellemző: a kellellemetlen helyzetet, várakozást nehezen elviselhető
emberek gondjairól szól.
A keresztény teológia tanításában számos idézeteket tartalmaznak az
ószövetségi és újszövetségi szentiratok a türelemről szólván. " A Lélek
gyümölcse pedig: szeretet, öröm, békesség, türelem, jóság , hűség,
önmegtartóztatás" /Pál levele Galatákhoz 5:22/
A keresztény szellemiségű hittudomány tanulsága szerint, Isten
türelmesnek mutatkozik "kemény nyakú " népe iránt éppúgy,mint a
bűnös nemzetek iránt,mert szereti és meg akarja menteni őket. Az
embernek utánoznia kell ezt az isteni türelmet, amelynek Jézus adja a
legfönségesebb tökéletes mintáját. Jézus a bűnösök iránti
magatartásával az isteni türelem megtestesítője: " ...az emberfia nem
azért jött, hogy az emberek életét elveszítse, hanem hogy megmentse"
/Lukács ev.9:56/
Az embernek Isten és Jézus türelmén kell ihletődnie.
Amikor Isten szenvedést enged meg az ember életében,az embernek
magából Istenből kell merítenie életét,aki reménységet és üdvösséget
ad neki-tanitja a teozófia.
Isten,aki az embert szenvedésekkel teszi próbára, az ember lassanként
felfedezi ezeknek a szenvedéseknek az értelmét,és megtanulja a
türelmet velük szemben,ennek erejében hoz gyümölcsöt. "...az én Atyám
a szőlősgazda. Azt a szőlővesszőt, amely nem terem gyümölcsöt
lemetszi: és amely gyümölcsöt terem,azt megtisztítja, hogy még több
gyümölcsöt teremjen / János ev. 15:2/
Szépen példázza az ember bölcsességét a Példabeszédek könyve: "
Többet ér a türelmes ember a hősnél, és az indulatain uralkodó
annál,aki várost hódit"/ 16:32/
Az ókori Indiának, a világban közkincsé vált szellemi ajándéka a
jógafilozófia. Ebben kiemelt jelentősége van az ember ideáljának, aki a
jógi...ő azonban nem szent /nem is törekszik arra hogy szentté váljék/
minthogy az egyéni üdvözülésre vágyódásban is önös érdek
rejlenék,hiszen már maga ez a nemes önzés tévutra vezetehet.
A jógi ideálja "legfeljebb" a tökéletes ember.
Ennek az eszményi állapotnak a megvalósulására szükség van a
mindeneket elfogadó és megértő szeretetre. Másrészt a dolgok
igenlésére: idegenkedés nélkül elfogadva a múltat, /mert
megváltozhatatlan/ a jelent,mert a jelen-létben élő ember
tudatosságával alakitja a jövőt /amely igy a múlt természetes
következménye/.
A jógi nem ítél. Nem itéli el magát,sem másokat: mert aki rossz irányba
tévelyedett az életútján-egy fejlődését elősegitő tanulsággal lett
gazdagabb. Ha pedig erényes életet él, nem önmaga dicsőségére
teszi,hanem megosztja jó tulajdonságaiból fakadó erejét mások
boldogítására...hiszen tudja, hogy az élővilág az ellentétek egyensúlyra
törekvéséből áll.
Ez a felismerés mindenekkel szemben az elfogadó türelem
megvalósulásához vezet.
A jógi igyekszik megőrizni életében az önös érdektől való
mentességét.Ez a helyes önmegtagadás és türelem gyakorlásának az
életútja: ez megnyilvánul az önnevelésben és Isten iránti odaadása
ihleti gondolatait,cselekedeteit /Isvara pranidhana szkrt/
Ebben az életszemléletben benne van a tudatos önkontroll: ezáltal
elkerülve a mélybe rántó sors örvényléseket.
Tartózkodik az önmagának és más élőlényeknek az ártásától, a
hazugságtól, a lélekromboló és megbetegítő túlzott
érzékiségtől,amelyek a szexusban és a falánkságban jelentenek
kísértést. Óvakodik a birtoklásvágytól,mellyel embertársait köti
magához, vagy a vagyon szükségtelen felhalmozására irányul.
Minden lelki növekedés akadálya a türelmetlenség.
A Lélek által növekedésünk mindennapos küzdelmet igényel tőlünk. A
növekedésben kiteljesedést nagyon kell akarni. " Akarni annyi, hogy
akaratot sokáig kell akarni" Nietzsche
A teljesség életművészetére törekvést az Indiai meditációs Mester
tanítja nekünk a kitartó türelmesség életszemléleteként.
" Az Új Évezred filózófiája ez lesz: Ne láss hibákat senki életében, ne
lásd a hibákat saját életedben. Kényszerítsd magad,hogy meglásd az
összes jó dolgot amelyet tettél, az összes jó dolgot,amelyet tervezel
megtenni, amelyet mások tettek meg.
Ezen évezredben a filózófia célja csak az lesz, hogy meglásd a fényt
önmagadban, és a fényt másokban. Csak igy leszel képes meggyorsítani
a világbéke, és a világegység eljövetelét" Shri Chinmoy
Óm shanti!
Baráti kéznyujtással: Böde István jógaoktató
...................................................................................................................
TündérAnya RaSu spirituális tanító író, költő
Öreganyád elmerengett.
Amikor belülről fázol - kifelé. (Tűr-Elem)
.nno, ez a visszacsatolás. Annyira rideg a kinti állapot számodra, hogy
belülről dermedsz meg, úgy, hogy még a csontjaid is fáznak, és ezt
sugárzod kifelé.
Szülők időnként elgondolkodhatnak azon, hogy mitől is olyan, amilyen a
gyermek. Csak visszatükrözi a külső állapotokat, amely belülről alakítja
olyanná, amilyen, ahogyan megnyilvánul.
.és ez éppúgy igaz miránk, úgynevezett felnőttekre is.
Szép spirituális gondolat, hogy a külső világtól függetlenedve belülről
tudod árasztani a Fényt.
Ám a megfagyott Fény nem folyik, nem sugároz meleget, csak egy pont,
amely csak egy pontra fókuszál: az adott helyzetre a külvilágban. és
bezárul a kör.
Ezért fontos a meditáció.
Mert e nélkül marad a belső hidegrázás, a fagyott fény, a csontokat
dermesztő belső hideg, amelytől megdermed a Lélek. és nem tud
megnyilvánulni, illetőleg nem úgy, nem olyannak, amilyen.
A családon belüli erőszak ezt az állapotot hozza létre.
A hajléktalanság ezt az állapotot hozza létre.
A nyomor, a pénztelenség, a kilátástalanság ezt az állapotot hozza
létre.
Azok a Gyermekek, akik elvégzik a Gyermekagykontroll tanfolyamot,
függetleníteni tudják magukat a külső körülményektől. Ám pontosan
azon gyermekek nem jutnak el ennek elvégzéséig, akiknek a
legnagyobb szükségük lenne rá.
Azok a Felnőttek, akik elvégzik az Agykontroll tanfolyamot, függetleníteni
tudják magukat a külső körülményektől. Ám pontosan azon felnőttek
nem jutnak el ennek elvégzéséig, akiknek a legnagyobb szükségük
lenne rá.
Épp ezért annyira fontos a pedagógusok szerepe az iskolákban, hogy
elvégezvén a felnőtt Agykontrollt, azt az iskolákban adják tovább a
nebulóknak, -már ha megtehetik-, esélyt adván így tudatuk
használatának a megtanulására.
Épp ezért annyira fontos a spirituális tanítóknak, asztrológusoknak,
terapeutáknak stb. szerepe a mindennapi életbeni
megnyilvánulásukban, hogy elvégezvén a felnőtt Agykontrollt, azt az
Életben adják tovább, a munkájuk, hivatásuk során az Embertársaiknak,
esélyt adván így tudatuk használatának a megtanulására.
Minden tiszteletem azoké a Tanítóké, -még ha nem is tudják, hogy
tanítók-, akik teljes természetességgel teszik a dolgukat a
mindennapokban, tudván vagy nem is gondolván, hogy mekkora
változásokat indítanak el egyes Embertársaik tudati hozzáállásában,
szemléletében.
.és ez bizony türelem kérdése is. Tűr-elem. Eltűröm az ezzel járó
mindenféle reakciót, mert a célt látom magam előtt: a legnagyobb
ellenségeinkre is hatással vagyunk, és elkezd fejlődni; ellenségből
baráttá, hiszen megváltozik a szemlélete, és már a világot sem
ellenségként kezeli.
A Türelem fontos hozzáállás, hiszen nem egyik napról a másikra
változnak meg dolgok és emberek, ahhoz bizony türelmes munka és idő
szükségeltetik. Részünkről. és elsősorban önmagunkkal szemben, hogy
ne akarjunk elébe szaladni a dolgok, emberek változásainak.
De teljes erőbedobással munkálkodjunk a paradigmaváltáson -
önmagunkban, a környezetünkben. és a hatás nem marad el. csak
Türelem. türelem. türelem szentem.
.Szívére ölel (és még ringat is kicsit); Öreganyád.
...................................................................................................................
Domján Mónka pszichológus, önismereti tréner
A türelem jutalma
Lehet, hogy vicces, de a türelem témájáról egy pszichológiai
szakkifejezés, a „kielégülés késleltetésének képessége” jutott eszembe
legelőször. Amely, mint tudjuk, az érett személyiség jellemzője. A
kifejezés mindkét része egyformán fontos: a kielégülés (mármint hogy
lesz), illetve a késleltetés is (ki tudjuk várni). Mindez kitartást, hitet,
bizalmat, önbizalmat feltételez. A gyereknek még nincs időérzéke, neki
az egész világ a MOST- ból áll: ha valami most nem elérhető, az nincs.
Ahogy növekszik, úgy fejlődik fokozatosan az ezzel kapcsolatos
érzékelése. Minden évben eljön a karácsony, a tél után egyszer csak
újra nyár lesz, a láz elmúlik, másnap apa sem mérges már... Ha szerető,
odafigyelő családban nő fel, megtapasztalja, hogy ha nem kap meg
valamit azonnal, ettől még nem veszett el az esélye örökre, hogy
megkaphassa, amire éppen vágyik. Ebben meg lehet nyugodni, és még
az is előfordulhat, hogy idővel elmúlik, vagy átalakul a vágya.
Ha viszont alig kapja meg, amire szüksége van, legyen az érzelmi vagy
fizikai szükséglet, esetleg teljesen kiszámíthatatlan, mikor teljesül egy
ígéret és mikor nem – hát akkor baj van! Az előbb említett bizalom nem
tud kialakulni, és felnőttként vagy mohón követelni fogja, hogy
„elégítsék ki”, vagy eleve lemond arról, hogy megkapja, ami jár neki.
Esetleg csellel, manipulációval próbálkozik majd. Hiszen hiányzik a hite,
bizalma ahhoz, hogy kivárja, amíg egy helyzet kialakul, egy kapcsolat
beérik, egy szándék megerősödik. Ha most nem jó, nem is kell! Keresek
jobbat, olyat, ami már eleve tökéletes! Ugye, milyen ismerős? Akár a
fogyasztói társadalom szlogenje is lehetne.
Talán segíthet a fenti okfejtés abban, hogy megértőbben viszonyuljunk
türelmetlen embertársainkhoz. Biztatást adhat arra nézve, hogy
elmagyarázzuk nekik a kérdéses folyamatot és biztosítsuk őket arról,
nem megtagadni akarjuk, amit kérnek, csupán időt igényel, amíg azt
teljesíteni tudjuk. Persze csak akkor mondjunk ilyet, ha tényleg ezt
akarjuk!
Megértőbben fordulhatunk saját türelmetlenségünk felé is, ha tudjuk,
hogy bár van rá okunk, de ez az ok a múltban keresendő, nem
feltétlenül a mostani helyzet vagy társunk viselkedése szolgáltatja
hozzá az indokot.
Felidézhetjük azokat a példákat, amikor egy hasonlóan bizonytalan
helyzetben mégis megkaptuk, amit szerettünk volna.
Rendszeresen átélem, amikor egy új helyre bekerülök – legyen az
munkahely vagy új otthon –, hogy gyomorszorító türelmetlenséggel
szeretném siettetni a „kész” állapot elérését. Készüljön el minden
műszaki dolog, kerüljön a helyére minden berendezési tárgy, lehetőleg
azonnal! „Mert így nem lehet élni, nem lehet dolgozni!” - sürget belül
egy elégedetlen hang. „Dehogynem!”- válaszol rá egy bölcsebb,
nyugodtabb „valaki”. „Ráadásul külön-külön lehet örülni minden újabb
lépésnek, minden újabb érkező bútornak, működni kezdő gépnek,
elinduló folyamatnak!”
Szent Ágoston szerint a „türelem jutalma maga a türelem”. Igen,
valahogy így lehet.
Domján Mónika
...................................................................................................................
Somogyi Péter hagyományőrző, lélekszerelő
TÜRELEM, TŰR-elem
Egy korábbi írásomban írtam arról, hogy a a SZERELEM, egy olyan SZER,
ahol az Isten jelenlétével számolunk, megidézzük, vele, benne létezünk.
Hiszen tudjuk a SZER az mindíg valami olyan a mi hagyományunkban,
ahol Istennel kapsolatban cselekszünk, teszünk, létezünk.
De persze, most nem ez a témánk, így nem is megyek bele a
fejtegetésbe. Viszont az akkori megfejtés segít a jelen esetben is.
Kezdjünk is bele.
TÜRELEM. TŰR-elem. Egy olyan tevékenység amikor tűrnünk kell. Tehát
szükség van a tűrésre. Szeretnénk megidézni, célszerű lenne tenni, sőt
ez az igazán jó megoldás, ami segít. Nos, rendben, tűrni kell! De mit
jelent ez.
Mit kell tűrni, mi az amit EL KELL TŰRNI? Mert a kifejezés szerint tűrni
kell, nincs mást mit tenni. De mi az amiért ennyire szigorú ez a kifejezés.
Gondolom ismerjük a mondást, segíts magadon az Isten is megsegít. Ezt
ugye a Wass Albert Hagyaték úgy pontosítja, hogy ha megteszed a
magadét, akkor az Isten hozzáteszi a másik felét. Igaz, éppen csak
abban a mértékben amennyiben Te magad is megtetted a saját magad
által megtehető maximumot. Ha Te 50%-ot teljesítesz, akkor az Isten is
csak annyit tesz hozzá.
Bizonyára ismerjük azt az imát is aminek a lényege, hogy az Isten
segítsen meg bennünket abban, hogy észrevegyük és megtegyük, azt
ami a mi dolgunk. Ezektől pedig pontosan tujuk elkülöníteni mindazt, ami
nem a mi dolgunk és azon ne is rugózzunk, tudjuk elengedni.
ELENGEDNI! Ez most divatos is. De vajon mit jelent ez a keresztény
hagyományban? Akkor engedsz el valamit, ha felajánlod az Istennek.
Mi történik ilyenkor, a felajánláskor? Ilyenkor lemondunk valamiről.
Lemondunk az irányításról, hiszen ezzel a mozdulattal átadjuk azt az
Istennek. Tegyen Ő a legjobb belátása szerint, segítse az ügyünket!
Ilyenkor azonban az is megtörténik, hogy mivel átkerül az irányítás, mi
befejeztük a dolgunkat, innen már nem rajtunk múlik, hogy mi lesz az
események kimenetele. Hiszen átadtuk az Istennek. Ezzel azonban
elindul az a megvalósulási folyamat, aminek a végén kiderül, vajon mi
megtettünk- e minden tőlünk telhetőt. Hiszen az Isteni segítség is ennek
függvényében valósul meg. Ez pedig az eredményen jól látszik.
Amikor türelmesek vagyunk, akkor TŰRnünk kell, azt, hogy elmúlt a
beavatkozás esélye. Már nem tudunk hozzátenni semmit. Sőt emellett
az is kiderül, vajon mi jó munkát végeztünk-e és eleget-e, vagy
kevesebbet, rosszabbat tettünk a szükségesnél. A sikerhez
szükségesnél! Ezt a feszült állapotot kell eltűrnünk. Ami főleg akkor
nehéz, ha érezzük, hogy nem végeztünk teljes munkát, ha kiderül, még
tehettünk volna...
Sajnos, ha ilyenkor rátromfolva beavatkozunk, az rosszab, mint a
felajánláskori állapot. Miért? Mert, ha ténylegesen felajánlottuk az
Istennek, akkor könnyen előfordulhat, hogy Ő kijavítja az általunk
elkövetett hibát és ezzel megsegít minket, előidézi a megvalósulást.
Mindazon által viszont, ha utólag belepiszkálunk az események
folyásába, akkor ezzel nem csak bizonyítjuk, hogy nem bízunk az Isteni
segíségben, hanem ezáltal, megzavarjuk a teremtést is.
Tehát, mindezek ismeretében azt tanácsolom, hogy tanuljunk meg
TŰRni.
TŰRjük el, hogy megmérettetünk, mi is és a tetteink is, és azt is, hogy
nincsen mit tennünk már. Mindemellett tudjuk és higyjük az Istent.
Tudjuk, megsegít, hiszen Önnön magából teremtett bennünket és
feltétel nélkül szeret. Ezért a lehető legnagyobb segítségre
számíthatunk tőle.
Legyünk, hát türelmesek! Bízzunk az Isteni gondviselésben! Ha pedig
kiderülne, mégsem tettünk eleget, akkor tanuljunk belőle, hogy a
legközelebbi alkalommal, mindent megtegyünk, ami módunkban áll.
Bízzunk magunkban, hogy esetleges hibáinkat képesek vagyunk
kijavítani és meg is tesszük a korrekciót.
Aki nem képes a TÜRELEMRE, az vagy magában, vagy az Istenben, vagy
egyikükben sem bízik! Vizsgáld meg, Te melyikben szorulsz változtatásra
és HAJRÁ! VÁLTOZTASS! Majd légy türelmes és várd ki az eredményt,
hogy ne a félelem szűlte kapkodás legyen a tetteid alapja, hanem a
megfontolt, hibákat felismerő, tanulásra nyitott éned által vezérelt
cselekedetek sora.
Somogyi Péter