Böde István jógaoktató
Az egészség
Az egészség definíciója jelenti az életműködés zavartalanságát, a
szervek, a szervezet betegség nélküli állapotát.
Az ember, ha harmóniában él a természettel, vagy közvetlenül ennek
Forrásával /a kozmikus Intelligenciával/, akkor a tökéletes testi-lelki
egészségmegőrzés életművészetében éli napjait. Így megvan a
lehetősége egy tartalmas kreatív és örömteli életre...ehhez
hozzátenném reményt keltő vigaszként , hogy ha bármilyen átmeneti
krízisbe kerül, /ennek lehet oka valamely előző élet karmikus
utóhatása/ azt jelen potenciális életerejével túléli.
Azonban az általános igazságtételeknek a hétköznapi életben már
nincs gyakorlati értékük: azt egyénekre lebontva kell tudnunk
értelmezni.
A különböző alkatú, személyiségjegyű embereknek, más-más a
spirituális, étrendi, és mozgás igénye, hivatásbeli-munkaköri
önmegvalósítási igényszintje,hogy személyre szabottan
életminőségében az egyensúly érvényesüljön. Ebben segítséget
jelenthet az asztrológia, az indiai ajurvedikus tudomány,a pszichológus,
vagy lelki gondozói lelkész, vagy akár egy sorselemző ezoterikus
szakember. Gyakran kényszerit az élet bennünket arra, hogy
változtassunk szokásainkon, megrögzött gondolkodásmódunkon,
cselekedeteinken. Mert kényszerűen belátjuk:
egy újabb, akár magasabb /ugyan elérhető/ mércét kell magunk elé
állítanunk. Célunk eléréséhez sok dolgot egészen másként kell
csinálnunk, mint eddig...és ehhez minden eszközt, emberi segítséget
igénybe kell vennünk.
A teljes élet lényege: maga az egyensúlyi állapot, ill. törekvésünk azt
fenntartani.
A kínai kultúrában, az életerő reális értékelését egy példázat
érzékelteti:
mindenkivel születik egy "rizs hegy" amit ha mohósággal elfogyaszt,
életidejét fogyasztja, ha takarékoskodik: tovább él. Természetesen itt
nem a rizsről van szó, hanem az életvezetés egészéről, melyet
befolyásol a negatív vagy előnyös örökletes meghatározottság.
Jelen életünkben kiemelt figyelmet igényel, hogy milyen stresszorok
hatásában élünk: az állandósult idegfeszültségek, a szorongás és
félelmek, ebből következően a bizonytalanság érzés, no és a cél és
életünk értelmének az elvesztése. De ha már drámai élethelyzetbe
kerültünk, valamilyen sorscsapás ért bennünket, tudunk-e tanulni
belőle, mi ennek az üzenete a számunkra? Más: ha pl. kényszerűen
nagyon nemszeretem munkát kell végeznünk hosszú távon...kezdetben
még erőlködhetünk a tökéletes munkavégzés érdekében, hosszútávon
azonban a szervezetünk a hiábavaló "felturbózott" készültségtől
fokozatosan kimerül. A megromlott párkapcsolatban, tönkrement
házasságban élőkről már nem is érdemes fejtegetésekbe bocsátkozni -
a szomatikus betegség tünetei padlóra küldenek, mint a gyomorfekély,
infarktus, magas vérnyomás, stroke, sorolhatnám.
Tudatosabb életszemléletre kényszerítenek megromlott élethelyzeteink.
Elsőrendű és megerősítő szerepe van életünkben a hitnek /ebben segít
az imaélet/ ebből eredően a bizakodás, a reménykedés...mert Isten
olyasmire teremtett minket, ami túl van azon, amit itt és most tudunk
csak átélni.
Ha a hitem vezérel, hogy a gonosz-ártó erők legyőzésére vagyok
teremtve - önbizalmam erősödik, ráadásul, ha Istenbe vetett
bizalommal élem napjaimat, akkor " ha Ő velem, ki ellenem? "
Maga a spontán imádságunk több mint párbeszéd beszélgetni Istennel,
hiszen kitesszük magunkat odaadottságunkkal a Mindenhatónak.
A hiteles ima középpontjában nem én, hanem Isten van - őszintén
imádkozni csak a belső centrumból, a lelkükből fakadóan érdemes . A
lelkünkből fakadó ima valóságos egzisztenciális gyógymód, másrészt a
láthatatlan Teremtő iránti szomjúságunk szükségletének kielégülése.
Számomra a jóga spirituális és egészség megőrző több évezredes ,
Indiából elterjedt tan. Lényege a lelkünkkel /ez úton Istennel/
kapcsolatba kerülni és élni az ima és meditáció segítségével. Másrészt
ez a tan komplementer egészségmegőrzés, egészségre nevelő
tudomány. Hogy miért? Mert a modernkori egészségellenes
magatartásból /életvitelből/ eredő, kórokokat enyhítő terápiás szerepe
van.
Főbb ágazatai a testgyakorlatok, helyes étrendi tanácsok, légző
gyakorlatok, és a jóga relaxáció. Kedd koraesti jóga
csoportfoglalkozásunkon ezek mindegyikét gyakoroljuk, tanuljuk.
Maga a relaxáció teljes ellazulást, pihenést jelent szervezetünknek -
egyfajta életerővel töltekezés, amolyan kellemes "semmittevés"
hanyattfekvésben.
Elismerem: szükség van az ördögi-munkamonotóniás mókuskerékből
időnkét kiszabadulni, mert önfeledt élményekre van szükségünk - ez a
szórakozás. Csakhogy teljes "erőbedobással" fárad ki a szórakozás
címén munkaszüneti napjain némely ember...sokszor az éjszakába
nyúló nyaralási szindróma révén, fáradtrabban tér vissza a munkába,
mint ahogy onnét kiszabadult. Ehhez társuló jellemző tünetet
említenék: a kellemetlen emberek /lehetnek munkatársak, netán
családtagok/ számára ők "indikátor" emberek, akik egyfajta jelzést
jelentenek - hiszen a fáradtság következtében csökken a tűrőképesség,
,növekedett az ingerlékenység, olykor az elviselhetetlenség határán fel
tudna "robbanni".
Azt tanultam meg elmúlt évtizedeim során, hogy csak szívvel-lélekkel
érdemes élni, mindig valódi önmagamat adni mások javára
szerepjátszások nélkül - mert nem akarok az emberi elvárásoknak
megfelelni, egyedül csak Istennek. Úgy gondolom a lelki egészség a
tudat nyugalmának, magunkkal szembeni békének a jele.
Engem-és sokan másokat- Krishnamurti bölcsessége arra int, hogy
hatalmas életerő birtokába jutunk, amikor nincs eltérés abban, ahogy -
amit gondolunk,amiben hiszünk,és ebből adódóan, ahogyan élünk.
Hozzátenném: ehhez szükséges, hogy rendelkezünk-e egy benső
vezéreltségű erkölcsi értékrenddel, etikus világszemlélettel.
Ha ebben a szellemben élünk, vajon mi lehet a tartalmas, hosszú élet
titka? Sri Chinmoy tanácsolja:
" Ha gyors fejlődést akarunk elérni
Akkor minden egyes napot úgy kell élnünk
Mintha az életünk utolsó napja lenne"
Baráti kéznyújtással: Böde István jógaoktató
.......................................................................................................
Domján Mónika pszichológus, önismereti tréner
Mikor vagyok egész?
Számomra az egészség egyre inkább az elfogadáshoz kapcsolódik.
Ahhoz, hogy mindenestül elfogadjam a képességeimet, hajlamaimat,
jelenlegi helyzetemet, fizikai állapotomat. Azzal együtt természetesen,
ami nem tetszik benne, egészen, teljesen. Ehhez a belátáshoz kivétel
nélkül mindig az vezetett el, hogy valamit iszonyúan nem akartam
elfogadni, és annyira szenvedtem már a megváltoztathatatlannak tűnő
helyzet megváltoztatására irányuló kilátástalan kísérletektől, hogy
egyszer csak feladtam. Ilyenkor mindig hatalmas megkönnyebbülést
éreztem, és új lehetőségek nyíltak meg a továbbhaladásra.
Ma például azzal a felismeréssel ajándékozott meg az élet, hogy
rájöttem: szükségem van arra, hogy a párkapcsolatban bántsanak.
Nem fizikailag, nem megcsalással, még csak nem is durva
szidalmazással, hanem az önbizalmam módszeres aláásásával,
olyasmik számonkérésével, amelyekről nyilvánvalóan nem tehetek.
Amiről tehetek, az az, hogy odakínálom magam. Rengeteg energiát
pazaroltam eddig arra, hogy meggyőzzem a páromat, mennyire nem
igazságos az, ahogyan időnként bánik velem. Nem az, na és? Neki
szüksége van arra, hogy bántson valakit, nekem arra, hogy bántsanak
- tökéletes az összhang!
Na de mire jó ez nekem? Erről jelenleg annyit tudok, hogy roppant
ismerős érzés. És ha őszinte vagyok magamhoz, nem akarok
kiszabadulni belőle. Ha arra gondolok, hogy elhagyom a páromat,
mélységes fájdalmat érzek. Hiába próbálom magamra erőltetni a
gondolatot, hogy nem ilyen kapcsolatban kellene élnem, nekem ennél
több jár – a helyzet az, hogy ilyen kapcsolatban élek, és nem akarok
kilépni belőle.
Oké, de mi értelme van ennek a látszólag céltalan szenvedésnek? A
következő megkönnyebbülést akkor éreztem, amikor bevallottam
magamnak: nem tudom. Elképzelhető, hogy egyszer majd összeáll a
kép, de most nem az a legfontosabb, hogy erre törekedjek. Hanem az,
hogy ebben a helyzetben próbáljam meg jól érezni magam!
Paradoxonnak, öncsalásnak hangzik? Szerintem nem az, mégpedig
azért nem, mert nem próbálom magammal elhitetni, hogy máris jól
érzem magam így, és egy csepp változtatnivalóm sincsen. Nem érzem
jól magam, szenvedek, mint a kutya, mégis ezt akarom.
Az egyik út, amely ezzel a felismeréssel megnyílt számomra, hogy
megkeressem azokat az eszközöket, amelyekkel így is egyensúlyban
tudom magam tartani. Segítő szakember, barátok, hobbik, meditáció,
természetjárás, sport – hirtelen sok minden eszembe jutott. Érdekes
módon többnyire olyan dolgok, amelyek már most is részesei az
életemnek. Mégis, egészen más szemmel kezdtem rájuk tekinteni,
hirtelen felértékelődtek attól, hogy „jogosan igénybevehető”
közérzetjavító szerként kezdtem rájuk tekinteni. Elképzeltem továbbá,
hogy amint elkezdek erősödni, egyre kevésbé vagyok bántható, így a
mi kis játékunk a párommal szépen átalakul. Ha együtt haladunk ebben
a változásban, találhatunk más játékteret magunknak. Megtörténhet az
is, hogy kapcsolatunk véget ér - azzal töltve be a funkcióját, hogy
sikerült átalakítani a játszmát, ami eddig összekötött minket. Ekkor
egyszerűen nem lesz már meg benne az az összetartó erő, ami
jelenleg a szenvedés ellenére is benne tart. A másik – kétségtelenül
vonzóbb - lehetőség, hogy mindketten gyógyulunk, és kapcsolatunk új
szintre emelkedhet, gazdagodhat, kivirágozhat ezáltal. Persze
elakadhatunk, elbukhatunk útközben – elindulni azért mégis érdemes.
Elindulni a változás útján, méghozzá egy valós, reális alapról – ez egy
egészséges folyamat. Egész-séges, mert minden benne van, jó és
rossz egyaránt. Semmit nem zárok ki, semmit nem utasítok el, ami
most bennem, körülöttem megtalálható. Többek között azt sem, hogy
az egészség kapcsán most egy blogbejegyzés-szerű önvallomás
szakadt ki belőlem. Ahhoz képest, hogy a párom kórházba került és
végigkövethettem a betegséggel, valamint annak elfogadásával vívott
küzdelmét az elmúlt másfél hétben, azt hittem, erről fogok írni. Persze
ez egy kicsit indiszkrét lett volna, egyébként pedig csak kívülről láttam
az ő folyamatát. De majd ha hazajön, valószínűleg lesz miről
beszélgetnünk.
Domján Mónika
pszichológus, önismereti tréner
.......................................................................................................
Somogyi Péter hagyományőrző, lélekszerelő
Egész-ség, EGY-ség
Mindezek hiánya a FÉL-ség, FÉL-elem. Erről szól az írás, a másik
irányból megközelítve a kérdést. Remélem jó gondolatokat nyújt az
EGÉSZ-ség, az EGY-ség megtalálásához.
FÉL-elem
Fél-elem
Valaminek a fele.
De vajon minek a feléről beszélünk?
Amikor félelemben vagyunk, akkor nem vagyunk egészek. Egész-
ségünknek híján vagyunk. Nem vagyunk egészek, sőt a teljességet se
tudjuk megélni. A félelem arra hívja fel a figyemünket, hogy van
valami ami hiányzik, valami olyan aminek a hiánya miatt fél-nek
érezzük magunkat. Ezért nem vagyunk teljesek, se egészek.
Félelem. Mindannyian megtapasztaltuk már ezt az érzést. Sok
félelmünk van, pont ezért, rengeteg fórum foglalkozik azzal, hogy
mihez kezdjünk a félelmeinkkel. Sok módszert lehet olvasni arról,
hogyan szabaduljunk meg tőlük.
Meglátásom szerint a félelmeinket, kettő fő csoportba oszthatjuk.
Ahhoz, hogy fény derüljön rájuk, a következőket kell végig
gondolnunk. A hatodik napon teremtett ember, akit az Isten a saját
hasonlatosságára teremtett, hogy uralkodjon a világ felett, még se nem
férfi, se nem nő. A számomra elfogadható magyarázat szerint, amely
Enoch könyvében olvasható, azt tudjuk meg, hogy az Isten ketté
szakítja az embert a férfivá és nővé. Tudhatjuk, hogy ez igaz lehet, ha
megnézzük, mit mond nekünk a magyar hagyomány. A mi
hagyományunkban az elköteleződés után, a házasságkötés
következtében, a házasságot kötötteket új néven is hívják. A férfiból
férj, a nőből feleség lesz. A FÉRJ=Fél, amit onnan is tudhatunk, hogy a
másik házastársat FELE-ségnek nevezzük. Ha ő egy fél, akkor a másik
is. A két fél, az egy EGÉSZ. A házassági közösségben élők, így ketten
nem csak EGÉSZEK, hanem TELJESSÉGBEN is élnek. Ha mindezeket
figyelembe vesszük, akkor megállíthatjuk, hogy az egyik olyan
esemény ami félelmet okoz bennünk az a kapcsolati egyensúly hiánya,
a társtalanság.
Az Isten és az ember viszonya, földi kapcsolatokhoz hasonlítva
leginkább az Édesanya és a gyermeke közötti kapcsolathoz
hasonlítható. Legjellemzőbb rá a feltétel nélküli szeretet. Az Isten és az
ember, akit Önmagából teremtett egy szoros egységben él, létezik.
Mivel az Isten önmagából teremtette, hogy uralkodjék a világ felett,
részéről fenáll a feltétel nélküli szeretet és ezzel a lehetőség az EGY-
ségre. Mirajtunk embereken múlik, hogy élünk-e ezzel a lehetőséggel,
vagy sem. Sajnos ma az jellemző ránk, hogy megpróbálunk a saját
erőnkből boldogulni, Isteni segítség nélkül. Profán (Istentelen) tereket
hozunk létre és megpróbálunk úgy tenni, mintha Ő nem létezne,
figyelmen kívül hagyjuk az Ő természetét, a működését, a szabályait.
Aztán meg csodálkozunk, hogy abban a világban amely Őbelőle való,
ahol Ő minden szegletben jelen van, ahol Ő a MINDEN, abban a
világban nem boldogulunk. Nos, ez az Istentelen állapotunk is félelem
érzést szül. Kiléptük az EGY-SÉGBŐL, saját akaratunkból. Már azt is
elfelejtettük, hogyan működik és félünk, mert nem tudjuk az Ő
határtalan szeretetét. Nem tudjuk, hogy létezik, mert meg se engedjük
neki, hogy megmutassa. FÉL-ünk!
Mindezekből az következik, hogy a második FÉL-ség az életünkben az
Istentelenség. Ugyanis ebben az állapotunkban, a nem létező profán tér
illúziójában, az emberi törvények szerint működve az Istent elveszítve
létezünk. Mivel a cselekedeteink Istentelenek, nincsenek összhangban
az égi törvényekkel, így fél-elem vesz erőt rajtunk, éppen úgy mint a
társtalan valóságunkban.
Mindkét csoportban megfigyelhető, hogy a FÉL-elem a
szeretetlenségből fakad. Az Istennel való viszonyunkban mi
akadályozzuk meg a szeretet áramlását, a társkapcsolatinkban pedig
nem valósítjuk meg. Mindkét állapot ebben a formában egy szeretetlen
állapot, amely félelemmel tölt el bennünket. Mintha ez azt sugalná,
ideje lenne a szeretettel EGY-ségbe kerülni.
Ha jól megvizsgáljuk, van még olyan felosztás, amely kettő részre
osztja a félelmeinket. Van, hogy attól félünk, amit nem ismerünk.
Félünk a változástól és attól amit hoz, az ismeretlentől. Persze tudjuk,
hogy a világ vagy fejlődik, vagy visszafelé lépked, így erőt véve
magunkon mindig üdvözölnünk kellene a változást.
A másik csoport, amelytől félünk, az olyan esemény, ami már egy
körábban bekövetkezett történésre hasonlít és rosszak a tapasztalatink
vele kapcsolatban. Rossz élményünk van minden hasonló szituációtól.
Ezektől valamivel nehezebb megszabadulni. Azért nehezebb, mert
személyes tapasztalatunk van a „rosszról”.
Az előző csoportban az ismeretlentől való félelem feloldására azt tudjuk
tenni, hogy figyelembe vesszük a világ működését. Minden változik.
Ezen nem lehet módosítani. Képessé kell válnunk ennek az
elfogadására. Ha sikerült, akkor további erőt és bátorságot meríthetünk
abból, hogy átnézzük, életünk korábbi eseményeit és szembesülünk
vele, milyen sokszor jártunk jobban, hosszútávon, mint amilyen a
korábbi állapot, a változás előtti helyzet volt. Ha gondunk van ennek a
felismerésével, akkor ez egy jó alkalom az ősbizalom helyreállítására.
Javíthatunk az Istenbe vetett hitünkön. Kiderül, tényleg tudjuk-e az
Istent vagy csak hinni szeretnénk. Azt nem hiszem, hogy a félelem
soha sem merül fel valakiben. Megjelenik és egy pillanat alatt elönthet
minket. A kérdés az, hogy milyen hamar tudjuk feloldani magunkban,
hogyan tudjuk kezelni. A félelem egy érzés, mindenkit megtalál, csak
van aki jobban kezeli. Van olyan aki pillanatok alatt feloldja magában,
így szinte nem is létezik a számára.
A tapasztalttal azért nehezebb a helyzet, mert nem csak véljük, nem
csak feltételezzük, hanem úgy is hisszük, tudjuk, mert
megtapasztaltuk, hogy az adott eseménynek kellemetlen
következménye van. A feloldáshoz, több dolgot kell segítségül hívnunk.
Az egyik, hogy mint tudjuk, minden folyamatosan változik. Tehát 10
perccel később sem egyezik a helyzetünk a korábbihoz, így van esély a
dologok jó irányba alakulására. Sok esetben a helyzeten kívül, a
szereplők is mások, így aztán pláne lehetséges az eltérő eredmény. Ha
pedig azt is figyelembe vesszük, hogy amennyiben egy hasonló
szituációval kerülünk szembe, az figyelmeztetés a számunkra. Vagy
egy végső teszt, hogy megtanultuk-e kezelni az ilyen helyzeteket, vagy
azt mutatja, van még mit tanulnunk a hasonló szituációknól. Ha jelen
vagyunk, tudatosak, akkor ezt el tudjuk dönteni. Lehet erre egy
érzetünk. De gondolati úton is haladhatunk. Ha az esemény korábban
sokszor előfordult, míg legutóbb sikerült változtatnunk a módszerünkön
és akkor úgy is éreztük megoldásra jutottunk, akkor az ismétlődés az
teszt. Ha azonban egyszerűen csak ugyanolyan helyzetbe találjuk
magunkat, az azt jelzi, van még mit tanulnunk az eseményből. Ilyenkor
célszerű megvizsgálni, korábban hogyan jártunk el, annak mik a
tanulságai, akkor hol csúszott el a megoldás. A tanulságok figyelebe
vételével pedig új döntést hozhatunk, másképpen alakíthatjuk az
esemény kimenetelét. Van lehetőségünk a javításra, ebben az
ismétlődő helyzetben. Csodás lehetőség! Legyünk bátrak és tegyük
amit kell!
A félelmek feldolgozására magam is tartok tanfolyamokat, ahol az
egyik legfontosabb feladat a félelmünk okának a kiderítése. Miután
megállapítottuk, hogy milyen típusú a félelmünk, azaz, hogy a régmúlt
tapasztalatai miatt van, vagy az ismeretlen jövő miatt, nem árt
pontosítanunk az okát. Ugyanis az a legnagyobb hibánk, hogy nem
fogalmazunk pontosan, csak úgy nagyjából. Pl.: könnyen kimondjuk:
félünk attól, hogy elveszítjük a munkánkat. Jó indoknak tűnik, de
érdemes továbbmenni. Attól miért félünk? És attól? És attól? Egészen
addig, amíg már nem lehet tovább feltenni a kérdést. Ez az utolsó indok
az igazi ok. Ennek e feloldásán kell gondolkodnunk. Ugyanis egy
munkával kapcsolatos félelem sok esetben nem anyagi félelmet jelez,
mint gondolnánk, hanem megfelelési kényszerre utal. Az okot azért kell
pontosítanunk, hogy az igazi problémát oldjuk meg, ne üres körök
futásával töltsük az időt. Ha ezen a módon megtudjuk, mi is a valódi
oka a félelmünknek, akkor már sokkal könnyebb lépnünk. Hiszen a fél-
elem felodható. Az ilyen módon jól körüljárt félelem, sok esetben már
erejét veszíti, nem tűnik olyan jelentőségteljesnek, könnyebben
lemondunk róla. Megfigyelhető, hogy az így kapott, legelső félelem,
nem is olyan vészes, nem olyan félelmetes, mint az először felvetett
ok. Az először felvetett, attól félelmetes, mert a köztes összes félelem
negatív ereje rárakódik, miközben ezek többsége nem a sajátunk,
hanem a közhiedelem részei.
Járjunk utána, mitől is félünk igazán és oldjuk fel azt!
Somogyi Péter
Lélekszerelő
.......................................................................................................
Kálmán Eszter Adastra, okleveles asztrológus
Az egészség asztrológiai szemlélete
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy vajon mit akarhat, mit tudhat az
asztrológia mondani az egészségről, orvoslásról, gyógyításról. Nos, az
asztrológia olyan általános gondolati /filozófiai/pszichológiai rendszer,
amely immár évezredek óta a világ minden jelenségéről tud valamit
mondani a hozzáfordulóknak. Válaszolni tud olyan kérdésekre, amelyre
hétköznapi szinten nem kapunk választ.
Mindannyian részesei vagyunk egy tervnek és ezt a tervet teljesítjük az
életünkkel többé-kevésbé, olykor rengeteg kerülővel, zsákutcával.
A betegségek értelmezése nem más, mint az árnyékunkkal végzett
munka és ezért gyakran kellemetlen. Annyira, hogy ha egy értelmezés
találó, akkor arra általában spontán elutasítással reagálunk, ha viszont
egy értelmezés első hallásra kellemes, akkor biztos nem helyes vagy
nem elég mély.
De ha szembe merünk nézni a kellemetlennel is, mindez az
önmegismerés és önmegvalósítás útjává válhat.
A polaritások világában való lét szükségképpen tele van hibákkal és
arra szolgál, hogy megtaláljuk az egységhez visszavezető utat. Ezért
ne felejtsük el, hogy minden hiba, minden egyes kórkép a
tökéletességhez hiányzó elemekre világít rá és ezzel esélyt ad a
fejlődésre. És nem is mások betegségeinek, hanem a sajátjainknak az
értelmezése jelenti a tulajdonképpeni esélyt. Ezt viszont megnehezíti a
szubjektivitás, hogy az ember meglehetősen vak, ha saját magára néz.
A kivetítés, projekció problematikája az a hajlam, hogy minden
kellemetlen és nehéz dolgot kívülre helyezünk, és ott dolgozzuk fel, ill.
küzdünk meg vele, és ez a kórképek értelmezésének munkáját is
hátráltatja. Ha a barátainkról és ismerőseinkről van szó, akkor úgy
találjuk a tünetek értelmezése teljesen helyénvaló és jellemző. Ha
viszont a saját tüneteinkről van szó, sokszor egy nagy "de..." kerül a
mondat elejére. Hirtelen csődöt mond az, ami a partnerünk vagy
családtagunk esetében működött.
Az egészség lelki eredetű is - ez ma már közhelyszámba megy. De
azért abban se hiszek, hogy minden csak a lélekből ered. Ez az, amit
nem tanítanak az iskolákban, hogy a test és a lélek hogyan legyen
egységben.
Amihez ugyanúgy hozzátartozik az egészséges test, a testmozgás
mibenléte fontossága és milyensége, mint a táplálkozás vagy az
élvezeti szerek használatának és kárának ismertetése. Ezek után
jöhetne a lelki egészség módszertana a meditáció, koncentrációs
gyakorlatok, légző gyakorlatok, különböző (ön)terápiás módszerek
megismerése. Mert az emberek kikerülnek az iskolából és néhány év,
maximum egy évtized alatt tönkreteszik a testüket/lelküket. És aztán
jönnek az egyre költségesebb orvosi megoldások.
A holisztikus gyógyítás, mely az embert egészében orvosolja,
valamikor alternatívnak, mi több kuruzslásnak számított, ám ezek a
gyógyító eljárások ma már elfogadottakká váltak a közvélekedés
számára is. Az akupunktúra, a jóga, a masszázsterápia, a kiropraktikai
kezelés vagy éppen a kineziológia, csak néhány ezek közül a
gyógymódok közül. Bár még mindig sokan úgy vélik, hogy ezek a
gyógyítási módszerek forradalmian újak, valójában a legtöbb ősikultúra
kereste az egészséges élet megvalósításának lehetőségét és
alkalmazott bizonyos természetes gyógymódokat a betegségek
kezelésére és a fájdalmak csillapítására.
A holisztikus gyógyítást gyakorlók szerint a jó egészség megőrzésének
kulcsa az immunrendszer, a test védekező mechanizmusának
erősítésében rejlik, vagyis meg kell előznünk, hogy a szellemi, érzelmi
és fizikai terhelés annyira legyengítse testünket, hogy a vírusok,
baktériumok és más betolakodók megtámadhassák. Az érzelmi
szorongás, fáradtság és levertség, kimerítik a betegséggel való
küzdelemhez szükséges energiát.
A betegség a test üzenete számunkra, hogy az immunrendszer
legyengült és pihenésre van szüksége, hogy új energiákkal töltődjön
fel. A holisztikus gyógyítás képes visszaállítani az egészséget és
megőrizni a betegséget.
Az orvostudománnyal szemben a tüneteket ezoterikusan pozitívan
értékeljük. Nem ellene, ha nem vele, a tünettel kötünk szövetséget a
gyógyító folyamatban. Így ismerhetjük fel, hogy mi az, ami a betegnek
hiányzik, és amire a tünetei figyelmeztetik. Így abban is segítségünkre
lehet egy tünet, egy betegség, hogy általa tökéletesebb és
egészségesebb ember váljék belőlünk,
Ha megtudjuk mely testrészeink a gyengébbek vagy hajlamosabbak a
betegségekre, kideríthetjük azt is, hogy erősíthetjük meg- e
szerveinket bizonyos, pszichikai viselkedésmódosító technikák
segítségével, ill. az asztrológiai analógiák mentén. Ezek a módszerek
megelőzhetik a bajokat.
Ha felbecsüljük saját gyengeségeinket, erősségeinket és
betegséghajlamainkat, tudhatjuk kell-e változtatni életvitelünkön és
hogyan.
Az asztrológia, gyakorlati segítséget is nyújthat ezekben a
kérdésekben. Ha látjuk, hogy hajlamosak vagyunk valamire, akkor is
az energetikai/ezoterikus részét érdemes először megvizsgálni:
agykontroll, reiki, pránanadi, esetleg angyalok, meditáció stb., a nem
anyagi dolgok, energetikai kezelések, mivel amennyiben ezek által mi
vagy egy segítőnk el tudja mulasztani a betegséget akkor minden
rendben van a szellem és lélek szintjén. Ha ezek a dolgok már nem
tudnak segíteni, akkor érdemes csak az allopátiás gyógyítás irányába
vizsgálódni (vitaminok gyógyszerek). Meg kell találni azokat a szereket
/módszereket, amelyek vagy a szervezetet erősítik fel vagy úgy
használnak, hogy közben azért nem ártanak a szervezetnek és végül a
gyógyszerekkel az immunrendszer győzni tud.
Ha végre kikászálódunk a betegségből, érdemes azért rákérdezni
várható-e, hogy visszatér. Ha nem, nyertünk, ha igen akkor számítani
tudunk rá és immár a fentiek fényében megelőző testi/lelki
intézkedéseket tudunk tenni.
Kálmán Eszter Adastra
......................................................................................................