Böde István jógaoktató
Az őszinteség
Az őszinteség fogalmi definíciójához hozzátartozik, hogy igazán
átérzett, nem tettetett érzelem megnyilatkozásáról van szó. Másrészt
az őszinte ember az érzéseit,és gondolatait nyíltan, kertelés nélkül közli
másokkal...ugyanakkor egyetlen szava sem ferdíti a valóságot amikor
kommunikál.
Az ősi keleti tanítás pedig radikálisan azt a verbális mintát állítja elénk
mércéül: amikor megszólalsz, szavaid legyenek őszinték és igazak,
mindig a lényeget mondd,és mondandód legyen telve jóindulattal. Ha
csak az egyik elem hiányzik ebből, akkor inkább meg se szólalj.
Nos , az a gond ezzel az emberfeletti mércével, hogy teljesíthetetlennek
tűnik-mindhármat egyszerre teljesítenünk a beszédünkben-igy alig
hallatszana szó a földkerekségen.
Bevallom, ami a legnehezebb számomra /is/ hogy arra törekedjek
szűntelen: őszinte szavaimban legyen jóindulat, a szeretet
segítőkészsége, mert különben többet ártok, mint használok
felebarátaimnak.
De ha nem lennének önkifejezési,erkölcsi mércéim, mihez igazítanám
magamat hogy elősegítsem jobbá válásomat,igazabb emberré
fejlődésemet.
Az őszinteségemnek másik próbatétele az volt gyakran, hogyan tudok
megválni hazug önáltatásaimtól. Mert amikor az ember önmagát csapja
be,hamis érzések, érzelmek kábulatába ringatja magát-már tévúton él,
és mire visszajut igaz önmagához...nehezebben tud ujra szárnyalni
törött szárnyaival.
Mint jógaoktató,felelősséggel állítom: a jóga sokkal több annál, mint
amit a testi gyakorlatok kizárólagos fejlesztése jelent.
A jógának van egy erkölcsi értékrendje, amely egy jógikus életmód
alapja. Ezen erkölcsi szabályok szerinti életforma kell hogy legyen az ars
poeticája a jóga utján haladó tanitványnak- akár fiatal, vagy idősebb
korúakról van szó.
Tiz ilyen tanács szerepel ugyan, /Jama-Nijama/ melyekből most ötöt
említenék ízelítőül.
1. Ne árts az életnek önzéseddel: legyen az növény, állat vagy
embertársad, sem magadnak egészségtelen életviteleddel.
2. Semmit nem tulajdonithatsz el- mert aki képtelen megtagadni önös
vágyait, hogy megszerezze magának azt is, amit nem érdemel karmája
szerint- negativ sorsát épiti. Ne lopj.
3. Ne hazudj. Kerüld mások félrevezetését a valóság verbális
torzításával, mert előbb-utóbb utolér ennek fájdalmas,leleplező hatása a
bumeráng effektus alapján. Vigyázz: az ön-hazugságaiddal,
rejtekezéseddel,lelkiismeretedet altató önámitásaiddal lelked
kiteljesedésének ártasz.
4.Kerüld az érzékiség öncélú, megbetegítő csapdáit: legyen szó a
szexfüggőségről, ami az érzelemnélküli szexuális életet jelenti, vagy a
folytonos nassolással párosuló evésvágy valódi örömet helyettesitő
pótcselekvéséről.
5. Tudnunk kell: mindannyiunkban van egy életösztönünkből fakadó
birtoklásvágy. Ha bármit-bárkit birtokolni akarsz,magadhoz láncolni /"
uralni akarom, ezzel több vagyok"/ eme hiedelmeddel életed
nélkülözhetetlen részévé teszed azt vagy őt, ami már az első pillanattól
nem a tiéd. Az életünk egyik legnagyobb sorstragédiája lehet az, amikor
rádöbbenünk: nem a tulajdonunk volt, legfeljebb vele éltünk
átmenetileg..
A fontossági sorrendben az első a jóga szellemiségében az ösztön-,
érzelmi, gondolati világunk,ezért főként az erkölcsi funkciók
mindennapos fejlesztése a gyakorlati életünkben. A jóga meditáció
abban is segitséget nyújt számunkra, hogy a tudatos önkontrollunk
kialakuljon, és megőrizhessük azt.
A mai divatos trenddel ellentétben az ősi szabály az, hogy az embernek
három lépést kell előremennie az erkölcsi fejlődésben,a meditáció által a
tudatosságban - mig egyet a lexikális tudás megszerzésében, vagy a
szellemi síkon haladásában, vagy éppen a testfejlesztő testtartások
művészi kivitelezésében.
A jógának -a sötétségben is minden időkben ragyogó- tanítása arról
szól, hogy nem a vallásokból ismert tiltások hangzanak el benne,
/félelemből, ránk kényszerített parancsolattal: hogy mit tilos tennünk/
hanem hogy ne kívánja megtenni, a belső igény kioltásával, a jógikus
szellemiség jegyében. Legyen szó a buddhizmusnak, a mohamedán
vallásnak elkötelezett,vagy magát kereszténynek valló emberről: a jóga
útját követi, amennyiben egyet jelent számára az isteni törvényekkel
összhangban élni.
Ha már az őszinteségről fejtettem ki némely gondolatomet, őszintén
belátom: Lao ce-nek Igaza van:
" Ami már megvan bennünk, az elmondhatalan, arról nem beszélünk
Amiről beszélünk, az még nincs meg "
Baráti kéznyujtással: Böde István jógaoktató
...................................................................................................................
TündérAnya RaSu spirituális tanító író, költő
Őszinteség...
Van az őszinteség... és van a kegyes hazugság...
Az ő-szint-e - amiről valahogy az őszerinte jut eszembe, szóval az
őszinteség kétélű fegyver, éppúgy lehet vele átkot bocsátani, mint
áldást...
Nno, és persze: az ő szintje...
Az ő igazsága az ő őszintesége - az ő szintjén...
Milyen morális szinten van az az illető, aki az ő őszinteségét nekem
szegezi?
Létezik gyermeki őszinteség, amelyben még keveredik a fantáziavilág
valós igazsága a felnőttek általi való világ hamis igazságával... - amit
vagy hagynak kifejlődni művészetté, vagy hazug vagy! felkiáltással
eltaposnak, mert nem illik bele abba
a "beolvadokmertígyvagyoksikeresember" félelemképbe...
Létezik alkotói őszinteség, amelyben már újra keveredik a még
megőrzött gyermeki fantáziavilág valós igazsága az agyonracionalizált
felnőttek általi való (?) világ materialista igazságával... - és jó esetben
alkotó művész az illető, mert ha nem, akkor megrögzött hazudozónak,
jobbik esetben álmodozónak aposztrofálják...
Létezik a hétköznapok őszintesége, amely kiterjed a mindennapi apró-
cseprő és felettébb fontos ügyeknek az ő szintjeire, és bizony sok
esetben ez a fajta őszinteség a saját véleményünk kinyilvánítása -
ésszel meghozott döntéseink magyarázatául, önmagunk
megnyugtatására...
Létezik az ünnepnapok őszintesége, amely szakrális energiái által a
szívünket szólítja meg, így a szív szava szólal meg, és kimond olyat,
amelyet az ész soha nem mondana ki, mert az érzelem sebezhetővé
tehet...
Létezik az ember őszintesége, a nő őszintesége, a férfi őszintesége, a
szülő őszintesége, a rokon őszintesége, a főnök őszintesége, az
alkalmazott őszintesége, a beteg őszintesége, az orvos őszintesége -
őszinteségünk mindig attól a helyzettől és állapottól függ, amelyben épp
vagyunk...
Egy kínvallatáson a vallató őszintesége más szinten van, mint a
vallatotté...
...és egy kiszolgáltatott helyzetben lévő ember őszintesége mindig függ
a kiszolgáltatottságának fokával, szintjével... Lett légyen bármilyen
minőségében is jelen az adott helyzetben...
Az őszinteséget valahogy mindig az igazsággal definiáljuk... De kinek az
igazságáéval?...
Mert ugye, ahány ember, annyi igazság...
Az őszinteség értékrendhez, moralitáshoz kötődik...
Tehát ténylegesen és kizárólagosan csak a saját szintjén, az ő szintjén
tud megnyilvánulni az illető őszintesége...
...és ha az Ő szintjén nyilvánul meg, nno, akkor valóban ott van az
Igazság... :-)
Ő szintsége... Őszentsége... Lehet játszani a szóval, lehet oldalakon
keresztül magyarázni... De minek? Hiszen ezeket a sorokat is őszintén
írom, az én szintemről, az én szívemből - Neked szentem, Ki most
olvasod e sorokat, és jó így Veled együtt elmerengeni őszinteségről,
igazságról, szívről, lélekről - Életről... Rólunk; Emberekről, akik különböző
tudati, értékrendi, morális szinteken vagyunk, hiszen fejlődünk - és
ehhez kívánok mindannyiunknak eredményes tapasztalva tanulást - a
Kozmikus Fejlődési Létspirálon való Utunkon...
A Szeretet vezessen... Áldott vagy Ma is...
...................................................................................................................
Domján Mónka pszichológus, önismereti tréner
Csak őszintén!
Kedvenc irányelvem ebben a témában az a Voltaire-nek tulajdonított
kijelentés: „Az igazságot úgy kell felkínálni az embereknek, mint egy
kabátot, amelybe tetszésük szerint belebújhatnak – és nem úgy, mint
egy vizes rongyot, amit az arcukba vágunk.”
Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor a kabát látványa is sok,
máskor pedig nagy szükség lehet az arculcsapásra. Kiindulópontként
mégis nyugodtan folyamodhatunk az arany középút ősi igazságához.
Az sem mindegy, hogy mi magunk mire vagyunk inkább hajlamosak:
gondolkodás nélkül kimondani, amit érzünk, sokszor utólag megbánva
hevességünket, vagy éppen ellenkezőleg, magunkban tartjuk
sérelmeinket, és nehezen adunk hangot igényeinknek. Akinek sok
hangos konfliktusa, vitája akad másokkal, az a frusztrációra adott
válaszát többnyire a környezete felé irányuló agresszió formájában
vezeti le. Aki pedig úgy érzi, hogy nem veszik fegyelembe az érdekeit,
nem hallgatják meg a véleményét, elnyomják őt, annak valószínűleg
nehezére esik kimutatni agresszív érzéseit, ezért inkább magában
tartja, sőt önmaga felé fordítja azokat. Ez bűntudat, önvád,
értéktelenség-érzés formájában jelentkezhet, majd átcsaphat a meg
nem értett mártír passzív-agresszív zsörtölődésébe, sőt váratlan,
aránytalan vádaskodásba is.
Azt gondolom, mindkét típusnak segít az, ha elszámol háromig, ahogy
mondani szokás. A haragot mindenki észleli magában, csak az egyik
típusnál ez gátak nélkül, megszűretlen formában ömlik kifelé a
környezetre, míg a másik típus fél kifejezni haragját, ezért magában
rágódik sérelmén, esetleg azonnal bezárkózik, és ha kérdezik, sem
mondja meg, mi bántja.
A kifelé agresszív típus azért jó, ha egy kis időt ad magának, hogy
megformálja az indulatához kapcsolódó reakciót, és tudatosan
megválassza haragjának kifejezésmódját. Fontos, hogy szétválassza,
miért tehető felelőssé a másik fél, és mi az, ami tisztán a saját
tehetetlenség-érzésének számlájára írható.
A befelé agresszív – más szóval passzív, esetleg passzív-agresszív –
típusnak pedig azt kell tudatosítania magában, hogy igenis sérelem érte,
és ezt joga, sőt kötelessége mielőbb kimutatni a helyzet rendezése
érdekében. Neki a saját sérelmének tényét kell leginkább elfogadni, és
ennek kifejezéséhez megtalálni a megfelelő szavakat. Lehet, hogy annyi
is elég: „Nagyon rosszul esett, amit az előbb mondtál.”
Elárulom, hogy én ahhoz a típushoz tartozom, aki nehezen mutatja ki a
haragját. Nemrégiben egy banki ügyfélszolgálaton kénytelen voltam
gyakorolni, hogyan fejezzem ki a keletkezett indulataimat. Annak rendje
és módja szerint sorszámot húztam, és 10 percen belül szólítottak is az
egyik pulthoz, ahol egy fiatal hölgy fogadott. Arckifejezése,
hanghordozása kezdettől fogva pökhendi, lekezelő volt, kérdéseimre
hadarva vagy tőmondatokban, kimondottan leereszkedő stílusban
válaszolt. Amikor kértem, hogy magyarázzon el valamit részletesebben
vagy még egyszer, mert nem sikerült pontosan megértenem, szemét
forgatva, száját húzva, sőt ingerülten (!) mondta el nem sokkal
részletesebben ugyanazt. Először próbáltam magam türtőztetni, arra
gondolva, hogy biztosan rossz napja van, de mindjárt összeszedi
magát, és átvált „normál” üzemmódba. Ám erre hiába vártam. Amikor
fizetés-átütemezési kalkulációt kértem, odalökött elém egy részletes
adatlapot, hogy töltsem ki - később kolléganőjénél kiderült, hogy erre
nem lett volna szükség a puszta információkéréshez, csak abban az
esetben, ha ténylegesen igénybe akarom venni a szolgáltatást. Akkor
szakadt el a nálam cérna, amikor megkérdeztem, hogy mi a különbség
az adatlapon szereplő lehetőségek között, melyek közül be kellett X-
elnem a megfelelőt. Erre ingerülten odavágta, hogy olvassam el! Nagyon
dühös lettem, és elmondtam, hogy nem azért jöttem, mert nem tudok
olvasni, hanem mert nem értek a bankügyekhez és nem ismerem a
lehetőségeket - ezért szerettem volna, ha elmagyarázza ezeket. Majd
immár meglehetősen emelkedett hangnemben kértem, hogy irányítson
át egy másik kolléganőhöz, mert vele nem szeretnék tovább tárgyalni.
Először tiltakozott, de ragaszkodtam hozzá, így megtette. Elbúcsúzáskor
a köszönésemet sem viszonozta. Teljesen értetlenül álltam a történtek
előtt, hiszen még csak nem is panasszal fordultam hozzá, amikor az
érdekellentét következtében könnyen kialakul a konfliktus, hanem
egyszerűen tájékoztatást akartam kérni.
Szerencsére a szomszédos pultnál egy kedves, bár eleinte kissé ideges
hölgy fogadott – nem csoda, hiszen végighallgatta a kolléganőjével
történt szóváltásomat. Megkockáztatom, hogy nem először volt tanúja
ilyesminek. Ezzel együtt kedvesen, gyorsan, pontosan, mégis kellő
részletességgel elmagyarázta a rendelkezésemre álló lehetőségeket,
így tőle megkaptam az információt, amiért elmentem az
ügyfélszolgálatra. Tudatosan nem tettem célzást sem kolléganője
magatartására, hiszen ehhez neki semmi köze nem volt.
Dolgom végeztével a sorszámkiadó automatánál megpróbáltam
visszajelzést adni az ügyintézés minőségével kapcsolatban, de érdekes
módon az én sorszámom nem szerepelt a válaszhatók között, ezért még
aznap e-mailt küldtem a banknak. A helyzetet a fenti részletességgel,
időpont, sorszám, név megjelölésével írtam le, és kértem az eset
kivizsgálását, sőt tájékoztatást az általuk megtett lépésekről.
Mondanom sem kell, hogy életemben először csináltam ilyet. Alaposan
megvizsgáltam a motivációimat, és a felháborodásomat tápláló
bosszúvágynál sokkal erősebbnek találtam az érzést, hogy ez így nincs
rendjén! Tennem kell valamit, mert ha hallgatok, azzal a világban
uralkodó káoszt és rendezetlenséget táplálom. Rosszat teszek
magamnak, ha jogos sérelmemet lenyelem, rosszat teszek a többi
ügyfélnek, aki ugyanezt a bánásmódot kaphatja, ártok a kollegiális
légkörnek, a banki intézményrendszer működésének, és hiszem, hogy
még a nyegle kolléganőnek is, ha nem szembesítem azzal, hogy
viselkedése elfogadhatatlan. Azóta kaptam egy visszajelzést arról, hogy
panaszomat feldolgozták, és majd értesítenek a folyamat kimeneteléről.
Igazából már attól teljesen megnyugodtam, hogy megtettem a
szerintem megfelelő lépést, nincs bennem semmilyen elvárás a
következményekre vonatkozóan. Naná, hogy megrohant utólag a
bűntudat, hogy van-e jogom ilyet tenni, és nem kapok-e „büntetést”
emiatt. Szerencsére meg tudtam magam nyugtatni azzal, hogy az én
felelősségem a visszajelzés megtételével véget ért, és innentől az ügy
további alakulása a többi szereplő felelőssége.
Majdnem mindenkinek gondja van a harag kifejezésével. Egyik régebbi
kliensem olyan mértékben fojtotta el a dühét, hogy megnevezni sem volt
hajlandó, ha pedig mégis felszínre tört az indulata, órákon keresztül
nem tudott megnyugodni. Amikor a düh kifejezésének kulturált módjait
kerestük, tiltakozott ellene, hogy ha egyszerűen, normál hangnemben
kijelenti, hogy dühös lett, az kifejezné, amit érez. Ezért inkább sehogy
sem fejezi ki a haragját, ami természetesen nem szünteti meg azt. Nála
az összes érzés eltompításában, az élet iránt általános közönyben,
örömtelenségben nyilvánult meg a harag (s vele együtt még néhány,
nem kívánatosnak tartott érzelem) elfojtása. Brené Brown írja „Élj
szívvel-lélekkel!” című nagyszerű könyvében: „Kutatásom másik, nagyon
váratlan felfedezése volt az a tény, hogy nem létezik szelektív érzelmi
tompítás. Az emberi érzelmek egy spektrum mentén helyezkednek el, és
ha a sötét oldalt eltompítjuk, akkor a világosat is. Így tehát, amikor azon
igyekeztem, hogy fájdalmam és sebezhetőségem élét elvegyem, ezzel
együtt akaratomon kívül a jó érzéseimet, például az örömöt is
elnyomtam”.
Fontos tehát, hogy képesek legyünk őszintén átélni az érzéseinket –
kivétel nélkül mindegyiket! S amelyikről úgy érezzük, hogy fontos
kimutatnunk, ahhoz érdemes megtalálni a megfelelő kifejezési formát.
Lehet, hogy bizonyos érzéseink esetében ez spontán működik, míg más
érzelmeinkkel kapcsolatban meg kell tanulnunk, vagy legalábbis újra fel
kell fedeznünk, hogyan tudjuk nyíltan, ugyanakkor a környezetünk
számára befogadhatóan megmutatni azokat. Az őszinteség saját
magunknál kezdődik! Amíg magunkkal nem vagyunk őszinték, addig
képtelenek leszünk hitelesen kommunikálni. Anélkül pedig másoktól sem
várhatunk megértést. Sőt – őszinteséget sem.
Domján Mónika
pszichológus, önismereti tréner
...................................................................................................................
Somogyi Péter hagyományőrző, lélekszerelő
Őszinte hazugság...
A kérdés a következő. Tegyük sorrendbe a következőket. Előre a
legkívánatosabb kerüljön, majd ami nem annyira kívánt:
1. Önmagához őszínte, másnak hazudik
2. Magát becsapja és másnak is hazudik
3. Önmagához és másokhoz is őszínte.
Remélem végig gondoltad és nem kezdtél azonnal tovább olvasni. Mi lett
a sorrend?
Nálam: 3-1-2
Miért?
Nos, egy magyar mondás szerint: „Homokra nem lehet várat építeni.”
Várat, sőt bármilyen épületet, csakis és kizárólag szilárd alapra lehet
építeni. Sőt nem csak épületet, hanem bármit amit építünk, csak szilárd
alapokra érdemes. Azért, mert egy nem kellően szilárd alap, egy váratlan
esemény következtében elmozdul, összetöredezik, amely változás a reá
épített építmény megrongálódásához, illetve teljes megsemmisüléséhez
vezethet.
Ezért szükséges a szilárd alap.
A szilárd alaphoz pedig csak az őszínteségen keresztül vezet az út. Nem
máshogy. Ugyan sokan megpróbálják ezt az utat kikerülni, de nem
szokott sikerülni. Sokan mondják, „le fogok szokni...” Pontosan
fogalmaznak. Le fognak... Majd egyszer. De ezt nem veszik észre és azt
hiszik, már teszik is.
De nem jobb az se aki kijelenti, „leszokom...” mégse sikerül. Ő is olyan
aki csak álmodik arról, hogy majd abbahagyja. Miért nem sikerül? Mert
nem akarja. Még mindig több jó van benne mint rossz, vagy legalábbis, a
jó fontosabb, mint a sok rossz. Csak nem vallja be, se a környezetének,
se magának. Hitegeti magát és nem teszi. Aki le akar szokni, az leszokik!
ABBAHAGYJA! Így egyszerűen, felesleges körök nélkül.
Nos, ez a legrosszabb, ha megunkat is átverjük. Nagy gond ez a
betegségek lelki okainak a felderítésekor. Sokan mondják: „Á, Péter,
nekem nincsen bajom ezzel...” A válaszom egyszerű. Engem még meg is
győzhetnek, de a testüket nem lehet félrevezetni. Akinél jelentkezik a
betegség, ott fennáll a lelki konfliktus az adott témában, ha tagadjuk, ha
nem. Ha tagadjuk, azzal az a baj, hogy akadályozzuk a gyógyulást, a
megvalósulást. A GONDOLAT-SZÓ-TETT mint a teremtés hármasa is
megköveteli, hogy mindhárom, harmóniában legyen egymással, mert
csak akkor működik a teremtés.
Ha valaki magát nem csapja be, csak esetleg másokat, az azért nem
akkora baj, bár a hazudozást nem tartom követendőnek, sőt, mert így
van esély arra, hogy az alapok ismeretében, az illető előbb, vagy utóbb
változtat a helyzetén. Változtat, megunva azt amiben van.
Bátran kijelenthetjük, hogy a valós változtatáshoz, az első lépés, az, ha
magunkhoz őszíntévé válunk. Ez elkerülhetetlen lépés. Ha ez megvan,
akkor már csak kényelmetlenségből is abbahagyjuk mások becsapását, a
hazudozást. Ennek a lépésnek a megtételéhez elengedhetetlen, hogy
magunkat ne csak az eddig ismert képességeink, tulajdonságaik alapján
vizsgáljuk, hanem tételezzük fel, hogy az adottt témában gyengébb
teljesítményt nyújtunk, az általunk eddig feltételezettnél. Ez a
vizsgálódás vezet el minket a valósághoz, ahhoz az állapothoz, ahol
éppen tartunk.
Utána már csak rajtunk múlik, mikor hozzuk meg azt a döntést, hogy az
ismeretek birtokában végre változtatunk is. Minden esetre jó, ha tudjuk,
hogy csak akkor változtatunk, ha nem elég jó már számunkra az adott
helyzet. Amíg nem változtatunk, addig pont jó nekünk így is! EBBEN
LEGALÁBB NE HAZUDJUNK MAGUNKNAK!
Őszínteségre fel! Hajrá! Légy tisztában magaddal, a helyzeteddel, hogy
ha eljött az idő, jó döntést hozhass!
Somogyi Péter
Lélekszerelő, Hagyaték őrző